кушод ҳадафи методӣ дорад, яъне он чизеро, ки омӯзгор мехоҳад ба ҳамкорон нишон диҳад, инъикос мекунад. Тарҳҳои ҳадафҳои методологӣ гуногунанд. Масалан, «Омӯзгоронро бо методикаи ташаккули малакаи хонандагон дар ҳалли масъалаҳои вазъиятӣ шинос намоед», ё «Намоиш додани методологияи ташкили фаъолияти таълимӣ дар гурӯҳҳои хурд» ва ғайра.
Барои тайёр кардан ва гузаронидани дарси кушод як қатор талабот мавҷуд аст.
Дарсҳои кушодро омӯзгороне мегузаронанд, ки сатҳи баланди касбию методӣ доранд ва самаранокии баланди раванди таълимро таъмин мекунанд.
Машғулиятҳои кушод ба проблемаҳои мубрами методӣ бахшида шудаанд. Намоиши дарс, ки дар он методикаи васеъ истифодашаванда амалӣ карда мешавад, ба болоравии касбии дигар омӯзгорон мусоидат намекунад. Бо вуҷуди ин, дар кори методӣ бо омӯзгорони ҷавон, ин метавонад муҳим бошад, зеро усулҳои анъанавӣ низ метавонанд боиси таваҷҷуҳи онҳо гардад.
Дарси кушод метавонад роҳи ҳалли масъалаи методиеро, ки омӯзгор бо он кор мекунад, инъикос намояд. Масъалаи ин равиш бояд бо масъалаи умумии методологии муассисаи таълимӣ алоқаманд бошад. Ин нишондиҳандаи ба амал баровардани муносибати мураттаб ба ташкили кори методӣ мебошад.
Дар дарси кушод омӯзгор бояд самаранокии баланди навовариро нишон диҳад. Аз ин рӯ, ӯ мавзуеро интихоб мекунад, ки мундариҷааш ба ӯ имкон медиҳад, ин корро анҷом диҳад. Масалан, агар ҳадафи методии дарси кушод «Методикаи истифодаи усули КЕЙС дар ҷараёни таълим» бошад, пас омӯзгор мавзуеро интихоб мекунад, ки маводи амалӣ, маҷмуи ҳолатҳои воқеӣ ва амалиро дар бар мегирад.
Дарсҳои кушод ва мундариҷаи онҳо бояд ба барномаи таълимӣ мувофиқ бошанд. Шумо наметавонед мундариҷаи маводи таълимиро беохир васеъ кунед, то техникаи навро нишон диҳед.
Ҳангоми гузаронидани дарси кушод омӯзгор вазифадор аст, ки технологияҳои педагогии аз ҷиҳати методӣ оптималиро интихоб намояд: аз қабилӣ истифодаи маводи визуалӣ; аудиоӣ; дуруст тақсим кардани вақт барои унсурҳои сохтории дарс. Истифодаи усулҳои самараноки таълим, ки бо ёрии онҳо ҳадафи дарс амалӣ мегардад, ба монанди ташаккули дониш, малака ва салоҳиятҳои касбии дар асоси фаъолияти мустақилонаи маърифатии хонандагон талаботи асосӣ барои дарси кушод мебошад.
Нармафзор ва таҷҳизоте, ки дар дарс истифода мешаванд, вижагиҳои худро ба вуҷуд оварда, ба такмили усулҳои анъанавии таълим мусоидат мекунанд. Технологияҳои мултимедиявӣ бартариҳои махсус доранд: муаррифии визуалии мавод, қобилияти санҷиши самараноки дониш, шаклҳои гуногуни ташкилӣ дар кори донишҷӯён ва усулҳои методӣ дар кори омӯзгор.
Барои онҳое, ки дар дарси кушод иштирок мекунанд, бояд стансияҳои корӣ омода карда шаванд, ки онҳо бояд дар паси донишҷӯён ҷойгир шаванд, то ба тамаркузи хонандагон ба мундариҷаи маводи таълимӣ халал нарасонанд. Ба дарс рафтани ҳатто як нафари ношинос ҳам барои омӯзгор ва ҳам барои хонандагон нороҳатиро ба вуҷуд меорад, ки ин махсусан ҳангоми таълим ба калонсолон, ки баъзан ҳатто дар дарси муқаррарӣ худро нороҳат ҳис мекунанд, муҳим аст. Вобаста ба ин, таҷрибаи таҳлили сабтҳои видеоии дарси кушод дар вақтҳои охир бештар маъмул гаштааст.
1. Тайёр кардани дарси кушод. Омодагӣ ба дарси кушод мувофиқи талаботи методологияи оптималии гузаронидани дарс сурат мегирад:
– таҳлили мазмуни маводи таълимӣ;
– таҳлили хусусиятҳои хонандагони гурӯҳи муайян дар дарси додашуда;
– интихоби шакл, усул, воситаҳои таълим;
– тавсифи мухтасари рафти дарс тибқи талаботи нақшаи дарс.
Тавсия дода мешавад, ки омодагиро аз таҳияи ҳадафи методологии дарси кушод оғоз кунед, ки он бояд бо ҳамкорон муҳокима карда шавад. Омӯзгор мавзуи дарси кушодро мустақилона бо назардошти таҳлили материал интихоб мекунад, ки дар он усулҳои кор карда ё такмил додаашро беҳтар нишон дода метавонад. Омӯзгор мувофиқи мақсади методии дарс чунин маводи таълимиро интихоб мекунад, ки он усул ва воситаҳоеро, ки асоси маҳорати педагогиро ташкил медиҳанд, пурратар ошкор намояд.
Ҳангоми омодагӣ ба дарси кушод омӯзгор бояд аз иттилооти замонавӣ истифода барад, аз нашрияҳои даврӣ, адабиёти илмӣ-техникӣ ва методӣ мавод интихоб кунад, аз натиҷаҳои боздид аз намоишгоҳҳои методӣ, семинарҳо истифода барад, манбаъҳои дахлдори интернетиро интихоб намояд.
Барои дарси кушод нақшае тартиб додан лозим аст, ки новобаста аз тарҳи он, унсурҳои зеринро дар бар мегирад:
– сана; мавзуъ, мақсад ва вазифаҳои дарс;
– сохтори дарс бо нишон додани пайдарпайии марҳилаҳои он ва тақсимоти тахминии вақт барои ин марҳилаҳо;
– мазмуни маводи таълимӣ;
– таҷҳизоти таълимӣ, асбобҳои аёнӣ;
– ҷойистифодаи онҳо дар давоми дарс;
– нақшаи ҳалли мушкилот;
2. Таъминоти методии дарсҳои кушод.
1) Маҷмуи пурраи ҳуҷҷатҳое, ки таъминоти методии дарсро муайян мекунанд, на дертар аз як ҳафта пеш аз баргузории он омода карда мешаванд.
2) Мақсади методии дарси кушод мувофиқи мавзуи методии омӯзгор тартиб дода шуда, бояд мушаххас бошад.
3) Таҳияи методӣ ё тавсияҳои методӣ оид ба дарси кушод бояд масъалаҳои ташкил ва методологияи раванди таълимро дар дарс инъикос намояд. Омӯзгоре, ки дарси кушод тайёр мекунад, дар таҳияи методӣ раванди таълимро дар партави вазифаҳои педагогии дар асоси дарс қарордошта инъикос менамояд, то ки усул ва воситаҳои таъсиррасонӣ ба хонандагон, роҳҳои ташкили фаъолияти онҳо ба дигар омӯзгорон барои баҳодиҳии объективӣ кумак расонад. Мундариҷа ва тарҳрезии коркарди методӣ бояд ба талаботи таҳияи дарс мувофиқат кунад.
4) Таҳияи методологии тартибдодашуда ва ба расмият даровардашуда баъди тасдиқ дар маҷлиси комиссияи методии даврӣ ба муҳокимаи шурои методӣ пешниҳод карда, ба кабинети методӣ пешниҳод карда мешавад.
3. Гузаронидани дарси кушод.
– Омӯзгор дар бораи гузарондани дарси кушоди таълимӣ ба қисми тарбиявӣ пешаки хабар медиҳад.
-Даъватшавандагон пеш аз саршавии дарс ба синфхона ворид шуда, ҷойҳои пешаки тайёршуда ишғол мекунанд.
– Ҳамаи даъватшавандагон бояд тактикаи педагогиро риоя кунанд, ба рафти дарс дахолат накунанд ва дар ҳузури хонандагон муносибати худро ба кори омӯзгоре, ки онро роҳбарӣ мекунад, баён накунанд.
– Онҳое, ки ба дарс даъват шудаанд, мушоҳида мекунанд, ки омӯзгор дар дарс чӣ гуна ба ҳадафи гузошташуда ноил мешавад; бо кадом воситаҳои методӣ ва воситаҳои таълим талабҳои барномаро ба амал мебарорад, натиҷаи фаъолияти вай чи гуна аст.
– Натиҷаҳои мушоҳидаҳо дар варақаи «Таҳлили дарси кушод» инъикос карда мешаванд.
4. Муҳокима ва таҳлили дарси кушод.
-Муҳокимаи дарси кушод дар рӯзи баргузории он гузаронида мешавад.
– Мубоҳисаро шахси масъули тайёркунандаи дарс ташкил мекунад.
-Мақсади мубоҳиса баҳодиҳии дарси гузаронидашуда, мувофиқ будани усул ва воситаҳои интихобшуда мебошад.
– Муҳокима бо пайдарпайи зерин сурат мегирад: бо навбат инҳо ифода карда мешаванд:
– омӯзгоре, ки дарсро мегузаронад;
– омузгоронӣ даъватшуда;
– масъул;
– намояндаи маъмурият, ки барои кори методӣ масъул аст;
– омӯзгоре, ки дарсро мегузаронад.
Сухани аввал ба омӯзгоре дода мешавад, ки дарси кушодро гузаронд, зеро вай бояд мақсадҳои дарсро ошкор намуда, интихоби усулу воситаҳоро асоснок намояд.
Маърузачиён бартарӣ ва норасоиҳои дарсро муфассал таҳлил намуда, ба ноил шудан ба мақсадҳои дар пешгузоштаи таълим, ба самаранок истифода бурдани воситаҳои аёнӣ ва маводи дидактики диққат медиҳанд. Дар рафти муҳокима камбудию хатоиҳои дар ташкил ва мазмуни дарс роҳ додашударо қайд намуда, барои беҳтар намудани системаи кор тавсияҳо додан мумкин аст. Оҳанги суҳбат бояд мулоим ва дӯстона бошад.
Хулоса, ба ташкили дарси кушод масъул ва намояндаи маъмурият баҳо медиҳанд. Пас аз суханронии ҳозирин омӯзгоре, ки дарсро доир карданӣ, қайд мекунад, ки кадом эродҳоро қабул мекунад, бо чӣ розӣ аст ва барои чӣ, инчунин аз нуқтаи назари худ дифоъ мекунад.
Ҳар як иштирокчии дарси кушод варақаҳои таҳлили дарсро пур мекунад. Дар асоси варақаҳои мушоҳида, муҳокима ва таҳлил натиҷаҳо ҷамъбаст карда мешаванд. Натиҷаи дарси кушод ба маълумоти тамоми ҳайати педагогӣ дар ҷаласаи муассисаи таълимӣ расонда мешавад. Дар қарори ҷаласа оид ба истифодаи таҷриба таклифу тавсияҳои мушшахас пешниҳод карда мешавад.
Қодир Гулов, сардори шуъбаи идоракунии
сифати таҳсилот, номзади илмҳои иқтисодӣ, дотсент